Dnes je piatok, 19.október 2018, meniny má: Kristián
Čas čítania
8 minutes
Zatiaľ prečítané

Svetová premiéra modelu Jaguar XE

november 22, 2014 - 16:48
Jaguar XE s pohonom zadných kolies je vozidlo určené skutočne pre vodiča. Vďaka prepracovanej ľahkej karosérii, aerodynamickému dizajnu, luxusnému interiéru, mimoriadnym jazdným vlastnostiam a jednoduchému ovládaniu znova definuje koncept športovej limuzíny.

Hliníkový Jaguar XE je prvým modelom skonštruovaným využitím novej modulárnej architektúry od spoločnosti Jaguar Land Rover. Jeho cieľom je stanoviť štandard jazdnej dynamiky v kategórii vozidiel strednej veľkosti. Dlhý rázvor a nízky posed zaručujú dokonalé proporcie vozidla a aerodynamický profil podobný kupé. Jaguar XE sa bude vyrábať v novom výrobnom závode spoločnosti v Solihulle. Tento moderný závod je súčasťou investície vo výške 1,5 miliardy libier a prácu si v ňom nájde 1 700 ľudí z Veľkej Británie. Model XE dopĺňa rad sedanov Jaguar, pričom veľkosťou sa zaradil pod modely XF a XJ.



Podmanivý dizajn: forma a funkcia bez kompromisov
Jaguar XE bol vyvinutý súčasne s novou modulárnou architektúrou, ktorá sprístupnila dovtedy nedostupné konštrukčné možnosti, pretože základné rozmery určoval od samého začiatku dizajn a konštrukčné možnosti v rámci filozofie: „Čokoľvek, čo si vieme predstaviť, vieme aj vytvoriť.“ Vďaka tomu je možné vytvoriť dokonalé proporcie: krátky predný previs, dlhší zadný previs a dynamický vzhľad s kabínou posunutou dozadu. Architektúra taktiež umožnila vytvoriť nízky, športový posed vodiča za volantom a elegantný profil vozidla podobný kupé. Výrazne tvarovaná kapota udeľuje vozidlu prísny a svalnatý vzhľad. Stúpajúca bočná línia vytvára pocit pohybu, zatiaľ čo tvar zadných blatníkov sa inšpiroval modelom F-TYPE Coupé. Denné svetlá majú charakteristický tvar písmena J a tvoria ďalší okamžite rozpoznateľný dizajnový prvok vozidiel Jaguar. Súčasťou zadných svetiel je vodorovná línia, ktorá pretína kruhový tvar a vytvára pôsobivý štýlový prvok prevzatý z kultového modelu E-type. Jaguar má bohatú históriu výroby nádherných a aerodynamických vozidiel. Nový model XE pokračuje v tradícii tejto nekompromisnej formy a funkcie: vďaka svojmu aerodynamickému tvaru má najnižší súčiniteľ aerodynamického odporu zo všetkých vozidiel značky Jaguar – len 0,26. Tento úspech je výsledkom 1 200 výpočtových dynamických simulácií a viac ako ôsmich miliónov hodín výpočtového času procesora.
Naším cieľom bolo vytvoriť vzrušujúci a dynamický dizajn, ktorý by zreteľne zvýrazňoval model XE ako vozidlo určené pre vodiča. Vďaka dozadu posunutej kabíne a štíhlej karosérii sa nám to podarilo a XE vytvára dojem pohybu, aj keď stojí. Silne pripomína F-Type a v dave určite vynikne,“ hovorí Ian Callum, hlavný dizajnér Jaguar.



Exteriér XE vyvoláva silné očakávania, ktoré sa vnútri viac než splnia. Cestujúci, ktorí sa usadia do predných sedadiel, sa ocitnú v priestrannej kabíne s hlbokou stredovou konzolou, kde má vodič pocit, akoby sedel v lietadle. Ukazovatele sú v štýle F-Type a ručičky prístrojov po zapnutí prebehnú medzi koncovými polohami, čím sa ešte viac zdôraznia športové vlastnosti sedanu XE.
Cestujúci na predných aj zadných sedadlách si môžu vychutnať veľkorysý priestor pre hlavu aj nohy – XE je dôkazom, že elegantný, aerodynamický dizajn a vnútorný priestor sa nemusia navzájom vylučovať. Technické tkaniny, jemná koža a dizajnové prvky, napríklad kontrastné dvojité prešívanie, dodávajú kabíne punc kvality. Na výber sú lesklé čierne, textúrované hliníkové a moderné drevené dyhy, ktoré zvýrazňujú pocit luxusu a ručnej práce. Náladové osvetlenie možno prepnúť do niektorej z 10 farieb a vytvoriť pocit výnimočnosti.

Samonosná karoséria s vysokým podielom hliníka: ľahká, pevná a bezpečná
Jaguar má väčšie skúsenosti s používaním hliníka pri výrobe než ktorýkoľvek  iný výrobca vozidiel. Bezkonkurenčné odborné znalosti s prácou s týmto ľahkým materiálom vidno na revolučnej konštrukcii karosérie nového XE. Ide o prvý model skonštruovaný pomocou úplne novej modulárnej architektúry Jaguar a zároveň jediné vozidlo v danej triede využívajúce samonosnú karosériu s takým veľkým podielom hliníka. Zväčša ide o hliník s vysokou pevnosťou – zliatina série 6 000. Dokonalým príkladom sú bočné diely karosérie: tieto zložité výlisky sú tvarované do jediného kusa. Diely, ktoré by kedysi mali hrúbku 1,5 mm, majú teraz iba 1,1 mm – bez straty pevnosti. Vysúvateľná hliníková kapota zabezpečuje vysokú úroveň ochrany pri zrážke s chodcom. Veľkú časť hliníkového príbehu značky Jaguar tvorí udržateľnosť životného prostredia. Vďaka recyklácii tohto cenného materiálu spoločnosť značne obmedzí celkové emisie CO2.

Podvozok: agilný, pohotový, pružný
Nový Jaguar XE má najprepracovanejší podvozok vo svojej triede, ktorý definuje jazdné vlastnosti a správanie pri jazde. Na miestach, kde väčšina konkurencie používa zavesenie predných kolies typu McPherson, tím dynamiky vozidiel Jaguar trval na použití dvojitých priečnych ramien. Klasická viacprvková zadná náprava nemohla splniť dynamické ciele tímu konštruktérov Jaguar. Riešenie má preto názov Integral Link: tento systém sa zvyčajne používa len vo väčších a drahších vozidlách. Zabezpečuje ideálne hodnoty priečnej a pozdĺžnej tuhosti, ktoré sú potrebné na dosiahnutie precíznej ovládateľnosti a pružnej jazdy. Vo veľkej miere sa využíva aj hliník, s cieľom znížiť hmotnosť. Vývoj prototypov väčších vozidiel presvedčil tím dynamiky vozidiel, že nastal čas využiť najlepšiu technológiu EPAS (Elektrický posilňovač riadenia) a s tým spojené výhody zníženia spotreby paliva bez straty spätnej väzby cez volant. Model XE je prvým vozidlom značky Jaguar, ktoré využíva technológiu EPAS.



Aktívna bezpečnosť: inteligentné technológie na podporu vodiča
Ľahká a pevná karoséria nového modelu XE bola skonštruovaná tak, aby spĺňala najprísnejšie legislatívne požiadavky a nároky spotrebiteľov z celého sveta týkajúce sa nárazových skúšok. Vynikajúcu úroveň ochrany dopĺňa množstvo pokročilých asistenčných systémov pre vodiča, ktorých cieľom je pomáhať mu a podporovať ho pri jazde. Model XE je prvým vozidlom na svete, ktoré bude vybavené systémom regulácie trakcie na všetkých typoch povrchov All Surface Progress Control (ASPC). Tento úplne nový systém bol vyvinutý vďaka dlhoročným skúsenostiam spoločnosti Jaguar Land Rover so systémami pre jazdu v teréne a funguje ako tempomat pre nízke rýchlosti. Systém ASPC pracuje v rozsahu rýchlostí od 3,6 do 30 km/h: precízne ovláda brzdový systém a pohonnú jednotku a zabezpečuje optimálnu trakciu aj na tých najšmykľavejších povrchoch bez prekĺzavania a bez toho, aby vodič musel ovládať pedále.
Technológia laserového projekčného head-up displeja (HUD) prináša vodičovi napríklad informácie o rýchlosti a pokyny navigačného systému – s maximálnou jasnosťou a minimálnym rozptýlením. Okrem mimoriadnej kvality obrazu je laserový HUD displej v porovnaní s existujúcimi systémami menší a takmer o tretinu ľahší.
Jaguar je jedným z prvých výrobcov v danom segmente, ktorý používa technológiu stereokamery. Tento najmodernejší snímač funguje ako „oči“ autonómneho systému núdzového brzdenia v modeli XE. S mimoriadnou presnosťou meria rýchlosť a vzdialenosť objektov vpredu a môže vydať pokyn na brzdenie plnou silou, s cieľom zabrániť kolízii alebo zmierniť jej následky. Stereokamera slúži aj na rozpoznávanie dopravných značiek a vykonáva funkcie výstrahy pred opustením jazdného pruhu. Súčasťou výbavy modelu XE sú viaceré asistenčné systémy, napríklad adaptívny tempomat, systém detekcie približujúcich sa vozidiel, systém monitorovania mŕtveho uhla, poloautomatický systém pozdĺžneho aj kolmého parkovania a systém detekcie premávky pri cúvaní.

Lepšie spojenie: úplne nový multimediálny systém
V modeli XE sa nachádza úplne nový multimediálny systém s podporou najnovších technológií na pripojenie k vozidlu, vodičovi a svetu naokolo. Centrom  systému je osempalcový dotykový displej s jasným a intuitívnym grafickým rozhraním, s krátkym reakčným časom na stlačenie tlačidiel. Systém hlasového ovládania s využitím bežnej reči umožňuje prístup k ľubovoľnej úrovni systému bez nutnosti prechádzania menu, takže vodič môže za každých okolností sledovať situáciu na ceste. Súčasťou systému InControl je navigačný systém s údajmi uloženými na SD karte, vďaka čomu je aktualizácia mapových dát naozaj jednoduchá. Systém navyše podporuje bezdrôtové rozhranie Bluetooth, streamovanie zvuku a pripojenie cez USB. Vozidlo dokáže fungovať aj ako wi-fi hotspot, pomocou ktorého sa na internet môže pripojiť niekoľko zariadení, pričom anténa vo vozidle zaručí najlepší možný signál.
Funkcia diaľkového ovládania Jaguar InControl Remote umožňuje používateľom smartfónov s operačným systémom iOS a Android pripojiť sa k vozidlu z ľubovoľného miesta na svete a ovládať množstvo jeho funkcií. Patria medzi ne nastavenie systému klimatizácie na sedem dní dopredu alebo zamykanie a odomykanie dverí a štartovanie motora. Systém Jaguar InControl Apps umožňuje používateľom smartfónov spúšťať aplikácie pomocou dotykového displeja vo vozidle.



Pohonné jednotky: pokojné, kultivované, úsporné
Nový XE je poháňaný radom štvor- a šesťvalcových celohliníkových zážihových a vznetových motorov, ktoré prinášajú pôsobivú kombináciu výkonu, kultivovanosti a spotreby paliva so širokou škálou schopností.
Pre zákazníkov, ktorí požadujú maximálny výkon a vzrušujúce vlastnosti motora od voľnobehu až po červenú oblasť otáčkomera, je pripravená verzia XE S, ktorá má vo výbave kompresorom preplňovaný 3,0-litrový motor V6 – rovnaký, ako v uznávanom modeli F-Type. Priame vstrekovanie paliva s usmerňovaním vstreku a plne variabilné časovanie ventilov optimalizujú výkon a krútiaci moment v celom rozsahu otáčok. Valce zvierajú uhol 90 stupňov, čím sa vytvára priestor pre Rootsov kompresor typu twin-vortex. Súčasťou konštrukcie motora je aj vyvažovací hriadeľ pre hladký chod motora.
Motor V6 poskytuje výkon 360 koní a krútiaci moment 450 Nm. Vďaka nemu má XE S mimoriadne zrýchlenie a jazdné vlastnosti: z 0 na 100 km/h zrýchli len za 5,1 sekundy a dosiahne elektronicky obmedzenú maximálnu rýchlosť 250 km/h.
Jaguar uvádza model XE spolu s novou rodinou špičkových motorov Ingenium. Sú základným kameňom budúcej stratégie pohonných jednotiek Jaguar s nízkymi emisiami CO2, preverených testami v reálnej premávke na vzdialenosť viac ako tri milióny kilometrov. Konštrukcia týchto motorov je zárukou nízkej spotreby paliva, vysokej kultivovanosti a výkonu. Rovnako spĺňajú celosvetovo najprísnejšie legislatívne požiadavky týkajúce sa úrovne produkovaných emisií.
Prvé motory Ingenium, ktoré zídu z výrobnej linky, budú 2,0-litrové štvorvalcové vznetové motory. Čisté spaľovanie, variabilné časovanie výfukových ventilov a sofistikovaný systém dodatočnej úpravy výfukových plynov sú zárukou plnenia emisnej normy Euro 6. V prípade verzie s výkonom 163 koní a krútiacim momentom 380 Nm produkuje model XE emisie CO2 na úrovni len 99 g/km. K dispozícii budú aj silnejšie verzie s mimoriadne nízkou spotrebou paliva a ešte lepšou odozvou na stlačenie plynového pedála.
2,0-litrové turbodúchadlom preplňované zážihové motory s priamym vstrekovaním paliva sú výkonné, kultivované a vytvárajú mohutný krútiaci moment, ktorý je k dispozícii už od nízkych otáčok. Vozidlu zaručujú vynikajúci rozbeh a skvelú odozvu v stredných otáčkach. V modeli XE budú k dispozícii dve výkonové verzie – obe sa v ponuke objavia s ľahšou verziou automatickej prevodovky ZF 8HP využívanej vo zvyšných vozidlách značky Jaguar.
Vznetové motory Ingenium budú taktiež k dispozícii s mimoriadne účinnou šesťstupňovou manuálnou prevodovkou, pričom olej s nízkou viskozitou a pseudosuchá kľuková skriňa sa podieľajú na znížení strát. Všetky prevodovky v modeli XE sa vyznačujú mimoriadne hladkým a tichým radením prevodových stupňov.

Atraktívna obchodná ponuka: udržateľná a cenovo dostupná
Nový XE je nielen najúspornejší Jaguar všetkých čias, ale aj vozidlo s najnižšími prevádzkovými nákladmi vo svojej triede. Vďaka nízkym emisiám CO2 na úrovni len 99 g/km sa v mnohých krajinách zaradil do kategórií vozidiel s nízkym daňovým zaťažením – a v niektorých krajinách je dokonca od dane oslobodený.
Spoločnosť Jaguar Land Rover je na dobrej ceste k splneniu svojho cieľa: 25-percentného zníženia priemerných výfukových emisií CO2. Pri nitovaní a lepení ľahkej karosérie modelu XE sa spotrebúva menej energie než pri tradičnom bodovom zváraní. Okrem výnimočne nízkej spotreby paliva vznetových motorov Ingenium možno spomenúť taktiež pozoruhodný údaj – takmer 34 000 km alebo dva roky medzi povinnou údržbou vozidla. Od samého začiatku boli kľúčové komponenty navrhnuté tak, aby boli ľahko prístupné a aby sa minimalizovala cena plánovanej údržby a náklady na opravy. Vďaka tomu sa model XE zaradil do skutočne výhodných poistných pásiem.
 

- - Inzercia - -