Dnes je streda, 19.december 2018, meniny má: Judita
Čas čítania
5 minutes
Zatiaľ prečítané

Range Rover – viac ako 40 rokov na vrchole

september 30, 2012 - 14:06
Range Rover už viac ako 40 rokov patrí medzi najvýraznejšie vozidlá v histórii motorizmu. Bol prvým automobilom na svete schopným jazdiť v ťažkom teréne a súčasne poskytujúcim vysoký komfort pri jazde po asfaltovej ceste. Predstavuje prvý plnohodnotný luxusný terénny automobil s pohonom 4x4 na svete, ktorý sa stal míľnikom vo vývoji automobilov kategórie SUV.

ŠTYRI VOZIDLÁ V JEDNOM
Prvý Range Rover  predstavili svetovým médiám 17. júna 1970 v Cornwalle. Prvý prospekt modelu Range Rover hovoril o „najuniverzálnejšom automobile na svete“ a „spojení komfortu automobilov Rover s robustnosťou a mobilitou automobilu Land Rover s pohonom všetkých kolies“. Cieľom  bolo vytvoriť automobil s pohonom 4x4 s vysokým komfortom a dobrými jazdnými vlastnosťami na ceste. No výrobca bol presvedčený, že súčasne musí poskytovať oveľa vyšší komfort ako Land Rover bez ujmy na schopnostiach jazdy v teréne. „Range Rover predstavuje odjakživa štyri automobily v jednom. Je to luxusný automobil na každý deň; rekreačné vozidlo schopné jazdiť kdekoľvek na svete po akýchkoľvek cestách i mimo nich; vysokovýkonný komfortný automobil pre jazdu na dlhé trasy a súčasne pracovné vozidlo do akéhokoľvek terénu,“ uviedol John Edwards, generálny riaditeľ značky Land Rover.
Pôvodný Range Rover mal iba trojo dverí, vrátane dverí batožinového priestoru. Nedala sa objednať ani automatická prevodovka, hoci jeden z prvých prototypov mal trojstupňovú automatickú prevodovku Borg Warner. Osemnásť mesiacov po predstavení vznikol päťdverový prototyp so splývajúcou zadnou časťou karosérie. No napriek tomu vedenie automobilky vozidlo na dlhý čas odložilo. Do sériovej výroby sa päťdverová verzia dostala až v roku 1981. Automatická prevodovka sa začala montovať za príplatok v roku 1982. Obidva prvky boli nevyhnutné pre úspech na trhu USA, kde sa Range Rover začal predávať v roku 1987.

LUXUSNÝ AJ V DRSNOM TERÉNE
Prvé marketingové materiály zdôrazňovali schopnosť vozidla ťahať príves. Okrem toho zdôrazňovali  aj schopnosť rýchlej jazdy po diaľnici, výnimočnej medzi automobilmi s pohonom 4x4. Veľký význam sa pripisoval aj schopnosti vozidla prekonávať náročný terén v luxuse. Range Rover bol síce prvým luxusným terénnym automobilom na svete, no hoci mal komfort a jazdné výkony limuzíny premium, vyhotovenie interiéru nezodpovedalo luxusnému automobilu. To prišlo až o niekoľko rokov neskôr. Prvý Range Rover bol vnútri pomerne sparťanským vozidlom s koženkovými poťahmi sedadiel a gumovými kobercami na podlahe kabíny, ktoré sa dali ľahko vybrať a opláchnuť hadicou. V kabíne nebolo nijaké drevo, koža, ba dokonca ani textilný koberec. Zakrátko však výrobca zistil, že interiér je až príliš strohý. Takmer okamžite sa doplnili do ponuky vyššie špecifikácie vybavenia za príplatok. Veľmi obľúbený bol textilný koberec, ktorý mal príjemný vedľajší efekt, že na stredovom tuneli tlmil mechanický hluk z prevodovky. Batožinový priestor, ktorý pri prototypoch tvoril holý plech, tiež zakrátko dostal čalúnenie kobercom, vrátane krytu na súpravu náradia. Stalo sa tak na podnet z Buckinghamského paláca. Náradie, ktoré bolo vystavené v batožinovom priestore, totiž z paláca reklamovali, že kráľovnine psy Corgi sa na ňom môžu zraniť... Aký to rozdiel s dnešným superluxusným interiérom vybaveným koženými poťahmi, najnovšou generáciou navigačného systému a virtuálnou prístrojovou doskou!

HLINÍKOVÁ KAROSÉRIA
Hliník má mnoho výhod oproti konvenčnej oceli používanej na výrobu karosérií prevažnej väčšiny automobilov. Je ľahší, odolný voči korózii, má dlhšiu životnosť a ľahšie sa recykluje. Klasický Land Rover mal od začiatku hliníkovú karosériu, čiastočne pre výhodné vlastnosti materiálu, no hlavne preto, že vo Veľkej Británii po druhej svetovej vojne bol hliník ľahšie dostupný ako oceľ. Všetky panely karosérie modelu Range Rover boli hliníkové okrem kapoty motora a tretích dverí batožinového priestoru. Tvar kapoty bol oproti pôvodným prototypom zmenený, dostal trojrozmerný tvar, vizuálne ohraničujúci obrys vozidla. V tej dobe bolo príliš zložité kapotu presne vylisovať z hliníka, preto sa vyrábala z oceľového plechu. Využívanie hliníka pokračovalo v širokom rozsahu aj pri druhej generácii modelu Range Rover, ktorá debutovala v roku 1994. Predné blatníky, vonkajšie panely dverí a spodná časť dvojdielnych dverí batožinového priestoru boli z hliníka. Aj Range Rover tretej - aktuálnej - generácie využíva hliník na prednú kapotu, predné blatníky a bočné dvere. Dvere nemajú hliníkové iba vonkajšie panely, ale sú vyrobené kompletne z hliníka, pričom predchádzajúci model mal hliníkové panely na oceľovom ráme. Tým sa dosiahla úspora hmotnosti o 40 kg.

TRI MODELOVÉ RADY RANGE ROVER
Doteraz vznikli štyri generácie modelu Range  Rover. Originál, v súčasnosti označovaný aj ako Classic, sa začal predávať v roku 1970 a jeho výroba s mnohými vylepšeniami a novými verziami pokračovala vyše 25 rokov. Range Rover druhej generácie so zaužívaným označením P38a sa začal predávať v roku 1994 a v roku 2001 ho nahradila tretia generácia. Pokračujúci úspech modelu Range Rover  spôsobil, že aj ďalší výrobcovia segmentu premium vstúpili do expandujúceho trhu luxusných  automobilov SUV. Tretia generácia dosiahla väčší ročný predaj ako ktorýkoľvek predchádzajúci  model a získala si mimoriadnu obľubu na celom svete. Od princov po politikov, od rockových hviezd po horolezcov, od futbalistov po farmárov, Range Rover vždy oslovoval široké spektrum zákazníkov. V septembri tohto roku sa na autosalóne v Paríži predstaví  štvrtá generácia Range Rover, ktorý bude najluxusnejším a najodolnejším Range Rover všetkých čias.
Druhý modelový rad Range Rover Sport uvedený v roku 2005 bol orientovaný na športovejšie založených zákazníkov. Od začiatku bol veľmi úspešný a v roku 2007 sa stal celosvetovo najpredávanejším modelom značky Land Rover. V roku 2011 rodinu automobilov Range Rover rozšíril ďalší prírastok – najmenší, najľahší a najúspornejší model Range Rover Evoque.  No pritom je rovnako prémiový, luxusný a špeciálny ako všetky ostatné modely Range Rover.

STRUČNÁ HISTÓRIA ZNAČKY RANGE ROVER
1966 Začiatok prác na vývoji prvého prototypu Range  Rover označovaného ako „kombi s rázvorom 100 palcov“.
1970  Začiatok predaja originálneho trojdverového Range Rover známeho ako Classic.
1971  Range Rover získal cenu RAC Dewar Award za významný technický výdobytok.
1972  Range Rover sa stal prvým vozidlom, ktoré prekonalo Darien Gap pri expedícii anglickej armády cez americký kontinent.
1974  Range Rover absolvoval expedíciu cez Saharu zo západu na východ – vyše 12 000 km za 100 dní.
1977  Modifikovaný Range Rover zvíťazil v triede automobilov 4x4 na rely Londýn - Sydney, najdlhších automobilových cestných rýchlostných pretekoch na svete (30 000 km).
1979  Špeciálne modifikovaný Range Rover zvíťazil v prvej rely Paríž - Dakar. Range Rover v týchto pretekoch opätovne zvíťazil v roku 1981.
1981  Premiéra prvého sériového päťdverového modelu Range Rover spolu s prvou limitovanou verziou „In Vogue“.
1982  Range Rover sa začal vyrábať aj s automatickou prevodovkou.
1983  Zavedenie 5-stupňovej manuálnej prevodovky pre Range Rover.
1985  Prototyp Range Rover „Bullet“ s naftovým motorom vytvoril 27 rýchlostných  rekordov, vrátane prekonania priemernej rýchlosti 100 míľ za hodinu (160 km/h) počas 24 hodín.
1987  Range Rover sa začal predávať v Severnej Amerike.
1989  Range Rover dostal ako prvý automobil 4x4 na svete protiblokovací brzdový systém ABS.
1990  Zvláštna verzia Limited Edition CSK pomenovaná po tvorcovi Charlesovi Spencerovi Kingovi predstavovala športovejší Range Rover.
1992  Range Rover Classic ako prvý automobil 4x4 na svete dostal systém elektronickej trakčnej kontroly (ETC).
1992  Premiéra verzie LSE s predĺženým rázvorom (v USA  označovaná ako County LWB).
1992  Range Rover dostal pneumatické pruženie s elektronickou reguláciou ako prvý automobil 4x4 na svete.
1994  Začal sa predávať Range Rover druhej generácie (P38a).
1996  Skončenie výroby modelu Range Rover Classic po 317 615 vyrobených kusoch.
1999  Na londýnskom autosalóne mala premiéru limitovaná séria Range Rover Linley.
2001  Premiéra tretej generácie modelu Range Rover (L322).  
2002  Vo výrobnom závode Solihull bol vyrobený 500 000-ci Range Rover. 
2005  Premiéra druhého modelového radu Range Rover  Sport.  
2006  Zavedenie systému Terrain Response a naftového motora TDV8.
2009  Range Rover dostal nové benzínové motory LR-V8 5.0 a 5.0 Supercharged a technické vylepšenia. 
2010 Range Rover oslavuje 40. narodeniny. Do ponuky je zaradený nový 4,4-litrový vznetový motor LR-TDV8 s 8-stupňovou automatickou prevodovkou a s inými vylepšeniami.
2010 Na parížskom autosalóne je predstavený úplne nový, kompaktný model Range Rover Evoque.
2011 Začiatok výroby modelu Range Rover Evoque. Vozidlo získava 110 svetových ocenení a kvôli veľkému dopytu sa rozširuje výroba v továrni Halewood.
2012 Nový Range Rover  - predstavenie 4. generácie

- - Inzercia - -