Dnes je utorok, 14.august 2018, meniny má: Mojmír
Čas čítania
4 minutes
Zatiaľ prečítané

JAGUAR s pohonom všetkých kolies

december 09, 2012 - 21:41
Spoločnosť Jaguar vyvinula nový systém pohonu všetkých kolies AWD (All-Wheel Drive) pre svoj športový sedan XF a vlajkovú loď XJ. Cieľom je zvýšenie trakčnej schopnosti a všestrannosti týchto vozidiel za poveternostných podmienok, ktoré môžu zhoršiť priľnavosť kolies.

Systém AWD bol vyvinutý na základe požiadaviek zákazníkov, ktorí od vozidiel Jaguar očakávajú rovnako vzrušujúce a vášne uspokojujúce jazdné vlastnosti, akými sú vozidlá tejto značky vychýrené, ale navyše požadujú väčšiu stabilitu pri jazde na klzkom povrchu. Systém vyvinutý s využitím odborných vedomostí spoločnosti Jaguar Land Rover v oblasti vývoja systémov pohonu všetkých kolies distribuuje krútiaci moment nového 3,0-litrového, kompresorom preplňovaného zážihového motora V6 s výkonom 250 kW v spojení s vynikajúcou osemstupňovou automatickou prevodovkou ZF a systémom Jaguar Intelligent Stop/Start. Tento nový motor je dokonalým partnerom pre systém AWD vďaka svojmu vysokému mernému výkonu, ktorý zaručuje dokonalú kultivovanosť a stabilnú, rovnomernú dodávku výkonu a krútiaceho momentu bez ohľadu na stav povrchu.



V záujme zachovania neodmysliteľných vzrušujúcich jazdných vlastností vozidiel Jaguar systém uprednostňuje pohon zadných kolies a vďaka osemnásť mesiacov trvajúcemu intenzívnemu testovaniu v chladnom počasí a na každom druhu povrchu nijako nenarúša vynikajúci charakter riadenia ani kultivovanosť podvozka. Vďaka pozdĺžnemu uloženiu motora mohli konštruktéri spoločnosti Jaguar zachovať zadnú nápravu ako hlavný trakčný prostriedok, pričom lamelová spojka v rozdeľovacej prevodovke v prípade potreby – na základe priľnavosti povrchu a pokynov vodiča – prenesie časť krútiaceho momentu na prednú nápravu. Hlavným prínosom tohto systému je, že modely XF a XJ s pohonom AWD ostávajú rovnako agilné a citlivo reagujúce ako ich náprotivky so zadným náhonom, bez akéhokoľvek zhoršenia pocitu z riadenia či spätnej väzby pri svižnej jazde. Systém AWD pracuje v dokonalom súlade so systémom Jaguar Drive Control, ktorý zabezpečuje ešte vyššiu úroveň bezpečnosti a stability tým, že vodičovi umožňuje zvoliť „zimný“ režim. Ten pripraví systém na vyššiu pravdepodobnosť zhoršenia priľnavosti povrchu a umožní mu rezervovať väčšiu časť krútiaceho momentu na pohon prednej nápravy. Vďaka prepojeniu so systémom dynamickej kontroly stability (DSC) a protiblokovacím systémom bŕzd (ABS) môže byť každé koleso nezávisle pribrzďované a krútiaci moment prerozdeľovaný medzi pravé a ľavé koleso každej nápravy v záujme ďalšieho zvýšenia bezpečnosti. Modely XF a XJ s pohonom všetkých kolies budú k dispozícii len na vybraných trhoch a oproti modelom so zadným náhonom sa budú líšiť iba nápisom „3.0 AWD“ na veku batožinového priestoru. Systém AWD je k dispozícii pre vozidlá Jaguar XJ so štandardným aj predĺženým rázvorom kolies.

3,0-litrový preplňovaný zážihový motor V6 Supercharged
Zdrojom sily pre systém pohonu AWD je nový celohliníkový zážihový motor Jaguar 3.0 V6 S/C 340, ktorý využíva nevšednú kombináciu špičkových technológií, aby mohol s ľahkosťou a kultivovanosťou vyvinúť vzrušujúci výkon 250 kW pri 6 500 ot./min. Najdôležitejšia pre použitie vo vozidle s pohonom AWD je však jeho obrovská špičková hodnota krútiaceho momentu 450 Nm v rozsahu 3 500 – 5 000 ot./min, pričom krútiaci moment 400 Nm je k dispozícii už od hranice tesne nad 2 000 ot./min, čo je zárukou úžasnej akceleračnej schopnosti. Motor 3.0 V6 S/C 340 využíva duálne nezávislé variabilné časovanie ventilov (DIVCT) a priame vstrekovanie paliva s riadeným rozstrekom (SGDI) v kombinácii s novou orientáciou zapaľovacích sviečok, pri ktorej sú elektródy v spaľovacom priestore presne umiestnené v záujme maximálnej účinnosti. Tieto prvky spolu s kompresným pomerom 10,5 : 1 prispievajú k optimálnemu výkonu, krútiacemu momentu a hospodárnosti v celom rozsahu otáčok. Medzi obomi radmi valcov sa nachádza preplňovací kompresor Twin Vortex typu Roots s elektronickým riadením preplňovania, ktoré zaručuje prevádzkovú účinnosť až do 20 %. Vďaka inovatívnemu systému s opačne rotujúcimi prednými a zadnými vyvažovacími závažiami, vyvinutému konštruktérmi spoločnosti Jaguar, dosahuje motor V6 kultivovanosť na úrovni uznávaných 5,0-litrových zážihových motorov Jaguar V8. Motor 3.0 V6 S/C 340 spolupracuje s osemstupňovou automatickou prevodovkou ZF, vyladenou inžiniermi spoločnosti Jaguar. Široké rozpätie jej prevodových pomerov umožňuje systému AWD naplno využiť ohromný výkon a krútiaci moment motora a súčasne dosahovať optimálne hodnoty spotreby paliva a emisií. Vodič môže jednotlivé prevodové stupne radiť aj manuálne, pomocou páčok na volante.

Mechanické časti pohonu všetkých kolies
Systém pohonu všetkých kolies spolupracuje s osemstupňovou prevodovkou, ktorá je štandardnou súčasťou výbavy všetkých verzií modelov XF a XJ na rok 2013. Aby bolo možné zakomponovať mechanické prvky systému AWD do konštrukcie modelov XF a XJ, bolo potrebné navrhnúť novú prednú nápravnicu, nový priečny nosník, systém uloženia motora a výfukový systém. Súčasťou nového spodného ochranného krytu a tepelného štítu motora je akusticky izolovaný tunel spojovacieho hriadeľa, ktorý zaručuje rovnakú kultivovanosť ako v prípade modelov so zadným náhonom. Vďaka použitiu vysokotlakových hadíc v systéme posilňovača riadenia a novoskonštruovaných kĺbov prednej nápravy sa podarilo dosiahnuť rovnakú smerovú citlivosť a charakter riadenia ako v prípade vozidiel s pohonom zadných kolies. Systémy prednej nápravy sú tiež výrazne vylepšené použitím nových pružín, tlmičov a priečnych stabilizátorov.

Nenápadná činnosť
Počas osemnástich mesiacov testovania konštruktéri spoločnosti Jaguar preverovali vlastnosti systému v rôznych podmienkach, napríklad aj na zamrznutých jazerách vo Švédsku na hranici polárneho kruhu. Systém pohonu všetkých kolies AWD bol citlivo prepojený s existujúcimi elektronickými bezpečnostnými a podvozkovými systémami tak, aby sa ešte zlepšila ich funkčnosť a aby spolu tvorili spoľahlivý systém ovládaný modulom TCCM. Systém neustále monitoruje stav povrchu a pohyby plynového pedála a volantu a v prípade zistenia akéhokoľvek sklzu medzi prednou a zadnou nápravou modul TCCM automaticky zareaguje prenesením časti krútiaceho momentu tak, aby eliminoval rozdiel medzi rýchlosťou otáčania predných a zadných kolies. Krútiaci moment môže byť rozdelený medzi prednú a zadnú nápravu maximálne v pomere 50 : 50. Systém Jaguar Drive Control navyše ponúka vášnivým vodičom režim Dynamic, v ktorom vozidlo ostrejšie reaguje na pohyby plynového pedála a prevodovka radí vyššie prevodové stupne rýchlejšie a pri vyšších otáčkach.

 

- - Inzercia - -