Dnes je nedeľa, 20.október 2019, meniny má: Vendelín
Čas čítania
4 minutes
Zatiaľ prečítané

Máte plnú skriňu a napriek tomu, stále nemáte čo na seba? Tu je riešenie

september 19, 2019 - 15:00
S týmto problémom bojuje väčšina Slovákov. V skrini máme desiatky kusov nohavíc, sukní, topov, ale nevieme ich navzájom kombinovať. Problém je v tom, že oblečenie kupujeme pudovo, bez rozmýšľania, lebo sa nám niečo zapáči, lebo je to v akcii, lebo sa nám to možno raz zíde...

Výsledok? Haldy textilného odpadu. Riešenie? Kapsulový šatník.

Nejde pritom o žiadnu novinku. Pojem „kapsula“ vznikol ešte v 70-tých rokoch ako odpoveď na požiadavku žien, pracujúcich v biznise, optimalizovať svoj šatník. Donna Karan ako prvá predstavila prvú kapsulovú kolekciu a bola to ona kto spopularizoval názov tohto rozumne vyskladaného šatníka.  Obsahoval pár základných, kvalitných a ľahko kombinovateľných kúskov oblečenia. Veľkej sláve sa však dlho netešil.

Módne značky si totiž veľmi rýchlo uvedomili, že toto  nie je cesta, na ktorej by dosiahli požadované zisky. A tak kapsulu vytlačili do úzadia masovo pribúdajúcimi kolekciami. Z dvoch ročne ich je dnes vyše 50. Menia sa takmer každé dva týždne a všadeprítomné reklamy v nás  vzbudzujú presvedčenie, že ak chceme držať krok s módou, musíme si z každej kolekcie niečo kúpiť.

A my kupujeme. Podľa prieskumu Poštovej banky viac ako 38 % ľudí vymetá obchody raz štvrťročne a až takmer tretina z nás raz mesačne. Nájdu sa však medzi nami aj takí, ktorí si urobia radosť niečím novým každý týždeň (2 %). V obchodoch s oblečením nechávajú obe pohlavia približne rovnako veľa peňazí. Tretina ľudí do 300 eur ročne, dvaja z desiatich Slovákov od 301 do 500 eur.

Textilné smetisko

Výsledkom nášho vzťahu k móde sú preplnené šatníky. Priznala sa k tomu viac ako polovica Slovákov. Napriek prebytku odevov však každý deň zisťujeme, že nemáme čo na seba. A tak naďalej dokupujeme nové a nové veci – opäť bez rozmýšľania a objektívneho úsudku, či ich skutočne potrebujeme a či by sme si ich kúpili aj v prípade, ak by stáli trikrát toľko. Výsledkom sú haldy textilného odpadu. Jeden Slovák vyhodí ročne v priemere 4 – 12 kg šatstva, v Európske únii ide o tony oblečenia. Z planéty si tak robíme textilné smetisko.

Verte tomu, že nie pri plnom, ale práve pri poloprázdnom šatníku už nikdy viac nebudete zažívať pocit zúfalstva, že nemáte čo na seba. Stačí sa vrátiť ku kapsulovému šatníku. Fungujúca kapsula by mal byť zostavená z približne 40 kusov oblečenia, ktoré  sa dajú medzi sebou ľahko kombinovať. Výsledkom by mal byť šatník vyskladaný na mieru, premyslený tak, aby ste dopredu poznali kombinácie a jeho možnosti. Okrem ekologického dopadu má kapsulový šatník zjavný dopad aj na vašu peňaženku a čas, v konečnom dôsledku totiž ušetríte oboje.

Ako si zostaviť kapsulu?

Skôr, ako začnete, jasne si zadefinujte aký je váš štýl. Následne sa inšpirujte fotkami stylingov, ktoré sa vám páčia. Urobte si poriadok v skrini, nechajte si iba tie kúsky, ktoré skutočne nosíte a ku ktorým viete dokombinovať niečo ďalšie. Dôležité je, aby ste všetky stylingy, ktoré vám vzniknú, vyskúšali na sebe a presvedčili sa, že toto je to v čom sa cítite a vyzeráte dobre. „Vďaka dobre zostavenej kapsule budete mať ľahší život, menší a prehľadný šatník, kombinácie oblečenia budete poznať dopredu a v nie poslednom rade, túto zmenu postoja k obliekaniu pocíti aj vaša peňaženka,“ radí módna stylistka Barbora Yurkovic.

Oblečte sa do dobra

Fungujúcu kapsulu si však môžete vytvoriť aj v second-hande. V známom sekáči NOSENE sa môžete stať doslova nositeľmi dobra. Od polovice septembra tu totiž nájdete v predaji kolekciu pod názvom DOBRO SA NOSÍ. Tvorí ju oblečenie zamestnancov Poštovej banky a celý výťažok z predaja poputuje nadanému študentovi Nicolasovi, ktorého rodina sa ocitla v ťažkej finančnej situácii. Kúpou tejto kolekcie tak dáte oblečeniu druhú šancu a Nicolasovi umožníte pokračovať v štúdiu.

Aj Poštová banka si uvedomuje svoju spoločenskú zodpovednosť i v oblasti ochrany životného prostredia, ako aj silu mobilizovať, viesť širokú verejnosť k udržateľnému životnému štýlu. Práve preto vznikol nový projekt Poštovej banky Dobro sa nosí, ktorým chce priložiť ruku k dielu a inšpirovať k tomu aj iných.

„Sme vôbec prvá banka, ktorá má vlastnú značku oblečenia a viacerí sa pýtajú, čo my máme s módou? Minimálne toľko ako každý jeden z nás. Sme si dobre vedomí negatívneho vplyvu textilného priemyslu na planétu a je nám jasné, že ak chceme zmeniť postoj ľudí k nakupovaniu oblečenia a k obliekaniu, musíme začať od seba,“ vysvetľuje hovorkyňa banky Lýdia Žáčková.

Prvým krokom bolo zrušenie dress code na centrále banky. Zamestnanci tak dostali možnosť obliekať sa slobodne, šetriť peniaze aj životné prostredie. Už totiž nemusia nakupovať dvojnásobok oblečenia – na voľný čas a predpísané kúsky do práce. Menej oblečenia v šatníku znamená aj menej odpadu. Tu však vznikla otázka, čo s už nepotrebným biznis oblečením? A tak sa v banke zorganizovala zbierka. „Dokopy sa nám podarilo vyzbierať až 526 dobrých kúskov. Vyše 180 z nich bolo určených na recykláciu a zo zvyšných vznikla kolekcia „Dobro sa nosí“. Od  12. Septembra ju nájdete v predajni NOSENE. Viac o projekte sa dozviete na www.postovabanka.sk/dobrosanosi.

Tým však banka nekončí. V konaní dobra chce pokračovať, pretože v dobro verí. „Veríme, že #dobrosanosi aj v dnešnom svete, pretože je nadčasové. V rámci tejto myšlienky sa Poštová banka bude i naďalej venovať EKO témam, nielen v oblasti módy, ale aj ďalším CSR aktivitám,“ dodáva L. Žáčková.

Zdroj foto: Poštová banka

Na úvodnej foto: Stylistka Barbora Yurkovic

- - Inzercia - -